Domů

Autokola, jako když vystřihne

Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Napsal uživatel Administrator   
Neděle, 27. květen 2012

dotykovy_panel_GT32s

Aby mohl automobil stát pevně na svých kolech, musí být jejich základem pevné, kvalitní disky. Jednou z možností jejich výroby je lisování z kovových přístřihů, které z plechu vykrajuje tzv. nástřihový lis. A právě toto zařízení, zcela nové koncepce, navrhla a pro svého významného zákazníka vyrobila společnost ŽĎAS. Mechanické dvoubodové lisy vždy patřily k nejdůležitějším zařízením, která opouštěla brány výrobního závodu společnosti ŽĎAS.

Jelikož v posledních letech technický svět vykročil novou cestou, museli její vývojáři a konstruktéři tuto řadu lisů inovovat, aby bylo možné obstát v konkurenci obdobně zaměřených firem. Nová linka, určená k postupovému vystřihávání přístřihů pro lisování dílů autokol, je plně automatická a skládá se z dvoubodového lisu LKDS 800, systému zavádění svitku do prostoru lisu, výstupní mechanizace vyvážení výstřižků z prostoru lisu a systému vyvážení odpadu z lisu.DSC00332s

Srdcem výrobní linky je Lis LKDS 800

LKDS 800 je dvoubodový klikový lis o jmenovité síle 8 000 kN. Oproti klasickému uspořádání převodů, běžných u typové řady LKDA (spojkový hřídel, předlohové hřídele, kliková kola), je jeho horní část uspořádána bez předlohových hřídelí, a to kvůli nízké výsledné výšce v kombinaci s nekotveným stojanem, který pohání dvojice synchronních elektromotorů s vyšší účinností. Tyto elektromotory pohánějí excentrické hřídele přes sadu klínových řemenů. Kompletní pohon tvoří setrvačník, spojkobrzda a dvoustupňová planetová převodovka. Zvolená spojko-brzda je hydraulická, což v porovnání s pneumatickou zaručuje nižší náročnost na údržbu. Oba excentrické hřídele mají mechanickou vazbu v podobě dvou párů synchronizačních kol (v přední a zadní části příčníku lisu). Lis je vybaven tlumiči střihu, aby jeho mechaniku méně zatěžovaly vznikající rázy. Snímání sil pak chrání lis před přetěžováním a zároveň obsluze signalizuje případné otupování nástrojů. V neposlední řadě je zařízení vybaveno snímáním prokluzu řemenů a hydraulických spojko-brzd. 

Řídicí systémy v jednom celku

„Nová koncepce je založena na sloučení řídicích systémů vlastního lisu a nadřazené technologie do jednoho celku – to umožnil procesor řady S7-317 2PN/DP, který bez problémů zvládl zvýšené nároky na řízení," vysvětluje Ing. Radek Sejtko, vedoucí projekce a technologie elektro společnosti ŽĎAS. „Komunikační rychlosti a čas smyčky jsou dostatečné i pro řízení hlavních synchronních pohonů beranu lisu. Samozřejmostí je využití distribuovaných periferií řídicích systémů, a to v rozsahu celé technologie."

K propojení jednotlivých periferií mezi sebou, řízením pohonů a operátorskými multipanely slouží sběrnice Profibus-DP, k propojení s nadřazeným systémem řízení a modemu dálkové správy pak sběrnice Ethernet. Jednotlivé periferie řady ET 200M se umístily do řídicích rozváděčů, ovládacích panelů i rozvodnic. „Řízení frekvenčních měničů Sinamics S120 pro pohon beranu lisu, vstupní a výstupní mechanizace a hydraulického čerpadla pro chlazení dvou párů spojko-brzd jsme svěřili systému Simotion D425," doplňuje pan Sejtko.

Detailní návrh všech pohonů lisů prováděli specialisté firmy ŽĎAS společně s odborníky ze společnosti Siemens. Celý systém pohonů Sinamics S120 je navržen jako modulární – jednotlivé komponenty se montují vedle sebe a jako celek působí kompaktně. K řídicímu modulu patří napájecí modul a několik motorových modulů podle potřeb aplikace. Jednotlivé části propojuje rozhraní Drive-CliQ pracující v reálném čase, funkci napájecího modulu plní tzv. Active Line Modul, který umožňuje rekuperaci energie zpět do sítě. Odpadá tak potřeba použít brzdnou jednotku a odporník.

Další specialita lisu

Další specialitou tohoto lisu je snímání sil v prostoru každé ojnice. Vyhodnocovací jednotky snímačů rovněž komunikují s řídicím systémem po sběrnici Profibus DP. Zpracování naměřených dat a matematické výpočty probíhají pomocí procedur rovněž v řídicím systému Simatic S7-300.

Styk obsluhy se zařízením umožňuje pro všechny režimy dotykový multipanel MP 377 zabudovaný v centrálním ovládacím pultu, pro ruční a seřizovací režim pak dotykový operátorský panel KTP 600 instalovaný v pomocném ovládacím panelu.

„Vizualizaci jsme vytvořili pomocí progresivního softwaru WinCC flexible. Tento prostředek umožňuje snadné vytváření grafického rozhraní, řízení přístupových práv a správu receptů," konstatuje pan Sejtko.

Důmyslná příprava

Vlastní realizace tohoto projektu spočívala v důmyslné projekční přípravě a v aktivní multioborové účasti všech spolupracujících stran. Projekt byl rozdělen do jednotlivých fází, na jejichž konci vždy probíhaly konzultace zainteresovaných firem. Značný důraz kladli specialisté společnosti ŽĎAS na vývoj softwarové části projektu. Díky technicky velmi dobře vybavené elektroprojekci mohla stavba softwaru a jeho následné ladění začít současně s montáží elektro. Důslednou přípravou se podařilo čas, potřebný k vyladění softwaru a zkouškám na vlastním zařízení, zkrátit na minimum.

Potvrzení vysoké kvality produktů

Přípravě projektu byla věnována maximální péče, což se zákonitě promítlo do zcela bezproblémového průběhu zkoušek a vysokého komfortu při programování navrženého řízení.

Radek Sejtko k tomu říká: „Na závěr provedla externí firma měření a posouzení souladu s požadavky na výrobky z hlediska jejich elektromagnetické kompatibility na celém dodávaném zařízení. Z naměřených hodnot vyplývá, že dodávané elektrické zařízení tyto požadavky s rezervou splňuje. Opět se tak potvrdila správnost volby komponentů značky Siemens, které jsou svojí kvalitou, modulární konstrukcí a flexibilitou na trhu s automatizačními technologiemi nezastupitelné. Všechny zúčastněné firmy navíc svým profesionálním přístupem a technickou zdatností dokázaly, že i takto náročné a rozsáhlé projekty lze realizovat k plné spokojenosti zákazníka."

 
insio


insio


insio

Buďte stále v obraze:

Chci odebírat novinky